Misteri

Cerita-cerita yang berunsurkan misteri atau sukar di jelaskan

Panggilan Terakhir Ayah

Ring... Ring... Ring... Bunyi telefonku berbunyi. Aku terjaga dari tidur dan melihat nama ayahku di skrin telefon. Apa kejadah orang tua ni call time-time ni. Aku angkat. Aku: Nak apa ayah? Ayah: Assalamualaikum Aku: Ayah tahu kan sekarang dah pukul 3 pagi. Kenapa ayah call? Ayah: Sahaja. Nak call anak ayah. Bila kau nak lawat ibu kau tu? Dah lama dia tak jumpa...

Kuchisake-Onna. Hantu Jepun yang Mulutnya Terbelah Sehingga Telinganya

Japan mempunyai banyak kisah-kisah hantu yang menyeramkan tapi cerita tentang hantu ini meremangkan. Kuchisake-onna adalah hantu yang mempunyai dendam dengan yang hidup. Kisah asal Kuchisake-Onna berasal kira-kira 1200-800 tahun dahulu. Seorang wanita yang sangat cantik, berkahwin dengan seorang samurai. Apabila suaminya mendapat tahu yang dia mempunyai hubungan sulit dengan lelaki lain, suaminya memotong mulutnya, ke dua-dua belah, sehingga ke...

Keunikan Masyarakat Toraja dan Cara Mereka Sanjung Si Mati

Bagi masyarakat Toraja, Indonesia, kematian bukanlah sesuatu yang perlu ditakuti dan dihindari, tetapi sebahagian daripada kehidupan yang melibatkan penghormatan kepada si mati dengan penuh perhatian untuk membantu laluan mereka ke puya (akhirat). Pengkebumian adalah satu perayaan besar-besaran yang mengambil tahun untuk bersiap. Sementara itu, mayat akan berada di rumah bersama keluarga mereka. Mereka akan menukarkan pakaian sambil memberi makanan dan...

Terbiarnya Sebuah Resort di Atas Gunung Raya

D'Coconut Hill Resort terletak di atas Gunung Raya, Langkawi. Di kenali dengan gunung tertinggi di Langkawi dengan ketinggian 881 meter paras laut dan hutan simpan menempatkan banyak hidupan liar seperti monyet, rubah terbang, kera, tupai, helang, burung hantu dan macam-macam lagi. Puncak gunung raya adalah pembentukan granit besar yang menawarkan pemandangan yang menakjubkan dari persekitaran lereng-lereng bukit, pulau-pulau jiran...

Ular Besar Yang Menjaga Perairan Langkawi Kuno

Ramai yang kenal dengan cerita Mahsuri yang di perturunkan sejak beberapa generasi di Langkawi. Sehinggakan makam Mahsuri menjadi tempat tumpuan pelancong. Tetapi ada satu cerita yang tidak di ketahui orang ramai termasuk penduduk Langkawi sendiri. Kewujudan seekor haiwan raksasa di Langkawi, pada zaman silam. Sebelum kedatangan Islam ke Kedah, sebut sebuah kisah tentang seekor Ular Besar (saktimuna laut) yang menjaga...

Tujuh Keturunan Sumpahan Mahsuri

Untuk edisi Jejak Langkawi, kita mula dengan kisah yang paling sinonim dengan pulau lagenda itu, Sumpahan Mahsuri. Seperti mana-mana cerita lagenda, kisah Mahsuri juga mempunyai banyak versinya. Ini antara versi yang popular. Di lahirkan oleh pasangan Pandak Mayah dan Endah Alang. Di katakan Pandak Mayah, datang dari Indonesia manakala Endah Alang berketurunan China. Untuk memulakan kehidupan baru, mereka berhijrah ke...

Dybbuk Box: Sebuah Kotak Laknat Yang Kamu Boleh Beli Di EBay

Admin pertama kali dengar tentang Dybbuk Box ini apabila terserempak dengan seorang Youtuber bernama Prince Meed. Dia seorang Malaysian yang beli kotak itu untuk youtube channelnya. Dia ada keluar dua episod tentang pengalamannya membuka kotak itu. Apa dia lalui agak seram, Admin percaya dia tidak menipu dan kotak itu memang laknat. Apa itu Dybbuk Box? Sebuah kotak laknat yang kamu boleh...

Di Mana Dia Si Tanggang: Anak Derhaka Yang Disumpah Jadi Batu

Si Tanggang datang dari keluarga nelayan. Kais pagi, makan pagi, kais petang makan petang. Kehidupan miskinnya tidak pernah menghalang dia bercita-cita tinggi. Si Tanggang seorang pemuda yang rajin berkerja. Oleh kerana ingin ubah nasibnya dan keluarganya, dia menjadi anak kapal di sebuah kapal perdagangan. Ibunya sedih untuk berpisah dengan Si Tanggang, tapi dia telah berjanji dengan ibunya suatu hari...

Alam Mistik Pulau Langkawi Terbongkar

Siapa yang tidak kenal dengan pulau lagenda Langkawi? Pulau yang penuh sejarah uniknya dan lokasi-lokasi menarik, menjadikan Langkawi destinasi pilihan untuk pelancong tidak kira sama ada dari dalam mahupun luar negara. Tapi tahukah anda, di sebalik reputasi Pulau Langkawi sebagai tumpuan pelancongan yang pesat, pulau lagenda itu turut mempunyai kisah misteri yang jarang dibualkan kepada orang luar. Selama seminggu...

Misteri Patung Hougang

Pada tahun 2014, sebuah anak patung misteri telah di jumpai yang mengemparkan penduduk Singapura. Anak patung itu di balut di matanya dengan sehelai kain bertulis 'Bismillah'. Ia di temui di bawah pokok di Pekan Hougang. Kes ini menjadi buah mulut warga Singapura terutamanya masyarakat melayu di sana. Menurut laporan media semasa, patung itu di ikat mata anak patung itu,...

Paling Seram

© Hakcipta Terpelihara Nu Ideaktiv Sdn Bhd • Dikendali Oleh Astro Group

error: Content is protected !!
Skip to toolbar