Member aku call dan tanya apa khabar? Aku jawab, Alhamdulillah. Aku ajak dia lepak mamak, kita dah lama tak cerita kedai kopi. Dia beritahu yang aku kena cari teman pengganti kerena dia sudah pejamkan mata. Tak lama kemudian group whatsapp aku jadi havoc dengan berita kematian Jezzabelle.

Balik kampung time raya mesti ramai-ramai tidur di ruang yang sama. Kadang-kadang ampai tak cukup tempat. Satu malam aku tidur sebelah dinding, paling tepi sekali. Aku terjaga malam, aku perasan ada tubuh badan di antara aku dan dinding. Aku beranikan diri nak tahu siapa. Bila tengok, rupa ia seperti Ali, saudara aku yang telah meninggal dunia 8 bulan lepas.

Semalam aku tonton perlawanan bola Barcelona lawan Real Betis. Minit ke 40, isteri aku keluar dari bilik dan duduk sebelah aku. Isteri aku bukan minat sangat tengok bola. Dia takut kot. Aku lebih fokus kat tv daripada dia. Apabila separuh masa pertama habis, aku toleh ke kiri, isteri aku dah tak ada.

Isteri aku beranak tapi oleh sebab komplikasi, anak kami meninggal dunia dua hari selepas di lahirkan. Allah sahaja tahu kesedihan yang kami lalui. isteri mula menjauuhkan diri dengan aku. Satu hari aku terbangun, isteri sedang duduk di sofa, “Jangan bising, I tengah susukan anak kita,” kata isteri. Aku mendekatinya dan lihat dia sedang memeluk mayat anak kami.

Penat sangat aku tertidur di opis. Apabila aku bangun, semua orang dah balik. Lampu kat kawasan aku je yang tak tutup. Aku pun kemas barang, nak pulang. Tiba-tiba kerusi di belakang tempat aku bergerak. Apa lagi , kelam-kabut aku keluar opis. Sampai je di kereta, baru perasan aku tertinggal kunci.

IKLAN

Semalam aku lupa beli rokok. So, selepas isteri dan anak aku tidur, aku keluar pergi 7e. Balik di rumah aku nampa anak aku sedang main kat playground dia. Aku naik ke atas bawa anak aku sekali. Semasa aku masuk bilik, aku lihat isteri dan anak aku sedang tidur nyenyak. Aku tengok kat tangan aku, anak yang aku bawa tad, dah tak ada.

Aku tersedar dari sebuah mimpi yang ngeri. Dalam mimpi tu aku dikejar pocong. Aku berlari sepanjang jalan yang kosong. Tiada kereta. Tiada lampu. Hanya jalan sempit yang kosong. Apabila pocong tu hampir dekat, aku terjaga. Aku bangun dari katil dan terus ke tandas untuk basuh kaki. Apabila aku keluar dari tandas, pocong dalam mimpi tu sedang menunggu aku luar pintu.


Koleksi Cerita Pendek (15 Ogos – 31 Ogos)

Orang tua kata, waktu malam jangan nyanyi semasa mandi. Nanti hantu datang. Shima tak percaya sangat pantang larang orang tua. Satu hari , selepas balik kerja, Shima mandi sambil menyanyi lagu Cindai oleh Dato Siti. Tengah syok menyanyi, di bahagian korus lagu itu, adas suara menyanyi sekali dengannya. Shima duduk seorang diri.

IKLAN

Tempat pukul 12 malam, handphone aku berbunyi tapi tak ada nombor. Pada mulanya aku was-was nak angkat. Selepas tiga kali, aku angkat. Suara perempuan tua menyanyi lagu, ‘nenek,nenek, si bongkok tua. siang malam asyik terjaga…’ sebelum habis lagu tu, aku tamatkan panggilan. Tak lama kemudian, aku dengar lagu datang dari bilik anakku. Apabila aku buka, terkejut lihat seorang nenek sedang tidurkan anak aku dengan lagu, ‘nenek, nenek’.

Best kan scroll social media. Dapat tahu gossip terbaru, kawan gi holiday mana, gambar makan, minum, kucing… macam-macam. Tapi apaterjadi kalau tiba-tiba scroll, kau nampak gambar diri sendiri dan sebelah kau ada hantu sedang teman.

Pak Mat penjual roti. Dia akan menronda kawasan rumah dengan motornya. Jam dah tunjuk pukul 8.30 malam. Pak Mat belum habis buat rondaannya. Dia masuk ke kawasan rumah terakhir. Pak Mat di tahan oleh seorang lelaki tua depan rumahnya. Lelaki itu nak sebuku roti. Selepas selesai, Pak Mat beredar dari situ. Apabila dia check kat rumah, duit keuntungan Pak Mat kurang RM2.50. Keesokkan harinya apabila Pak Mat lalu rumah yang sama, dia nampak rumah itu dah lama terbiar.

Aku bekerja sebagai seorang pegawal keselamatan di sebuah sekolah. Semasa aku bekerja, ada sebuah motosikal lalu depan sekolah, di belakang seatnya, ada pocong tumpang dia.

IKLAN

Anak kau suka ambil gambar guna handphone aku. Gambar dia ambil boleh tahan walaupun kadang-kadang bergegar sikit. Satu hari, di sebuah kedai makan yang famous, anak aku terambil gambar pocong di kaunter makanan. Sekarang aku baru tahu kenapa kedai ni ramai sangat orang datang.

Ayah membuat keputusan untuk membina satu lagi rumah di tepi kebun untuk keluarga aku. Selepas siap, kami pun pindah. Petang itu ada seorang makcik datang melawat, “Wah, cantik rumah”. Makcik tu beritahu dia duduk tak jauh dari sini. Tak nak nampak kurang ajar, kami pelawa makan petang. Selepas borak, dia pun pulang. Peliknya, arah dia pulang adalah melalui kebun sebelah rumah. Mungkin jalan tu jalan shortcut ke rumahnya. Mungkinlah.

Malang tak berbau apabila kereta Fuad rosak tepi jalan Karak. Fuad suruh isterinya, Mi tunggu di dalam manakala dia check apa yang rosak. Mi tidak mahu pandang kiri kanan, dia hanya main handphonenya. Tiba-tiba, Mi dengar satu bunyi yang kuat, seperti benda terhempas, datang dari atas bumbung. Mi buat tak tak tahu. Selepas 20 minit, ada ketukan dari luar kereta. Dua orang polis mengarah Mi keluar dari kereta. Polis itu tunjuk sesuatu atas bumbung. Terekejut Mi apabila dia dapati mayat suaminya atas bumbung itu.

Malam Merdeka pergi keluar dengan awek tengok firework. Di tengah-tengah orang ramai kami terpisah. Nak call, line teruk. Balik ke kereta tengok dia tunggu kat kereta. Kami masuk kereta, hantar dia balik rumah. Dalam perjalanan telefon berdering. Number awek aku. Aku angkat dia kata dia masih kat tempat firework. Jadi siapa pulak yang duduk sebelah aku ni?

Seram ke idok?

Seram Meter: 3 / 5. Meremangmers: 3

Tiada lagi Seram Meter

Kalau cerita ni best...

Follow kami di media social!