Ini kisah dari kawan aku Diana. Diana ni baik orangnya. Cantik pulak tu. Hari tu dia menceritakan kat aku pengalaman dia lalui. Hampir setiap malam dia akan dengar ketukan di dinding rumahnya. Kadang-kadang ada dengar bunyi ketukan di pintu. Diana dengan naifnya membuka pintu rumah, tapi apabila buka, tiada siapa di luar.

Diana juga perasan, setiap kali buka ada angin yang akan masuk ke dalam rumahnya. Angin itu lalui badan Diana lalu hilang di dalam rumah.

IKLAN

Dana sebenarnya janda dan mempunyai seorang anak lelaki. Setiap hari Diana akan hantar ke rumah mak dia dan bila balik dari kerja Diana akan angkat anaknya. Oleh kerana sibuk degan kerja, kadang-kala ibu Diana akan bawa Adi, anak Diana, berjalan-jalan.

Semasa tiada orang di rumah, masa itulah Diana dengar ketukan.

Satu malam, kawan Diana datang membawa barang yang Diana beli dari dia. Diana menjemputnya masuk. Mereka berborak-borak.

Tak lama kemudian kawannya mahu ke tandas. Diana tunjuk arahnya. Sementara menunggu, Diaana sedang menyiapkan air oren untuk kawannya.

Tiba-tiba Diana dengar satu jeritan kuat dalam rumahnya. Rupanya kawan Dianalah menjerit “Oi”. Diana berlari ke arahnya. Diana terus mengetuk pintu tandas. Kawannya buka pintu dan marah, “Kau tutup lampu kan? Kau tutup lampu kan?”

“Aku sedang buat air, tak ada kerja nak main buka tutup lampu.” Aku jawab. Kawan Diana masuk semula ke dalam tandas. Diana sambung menyiapkan airnya.

IKLAN

Tiba-tiba kawan Diana menjerit lagi. Kali bunyinya ketakutan. Diana mengetuk pintu bilik air. Tak ada orang jawab. “Suzy. Buka pintu oi”.

Lepas ketuk tak berhenti, Suzy membuka pintu tandas. Mukanya pitam. Dia pengsan depan tandas. Di dalam tandas ada susuk tubuh, rambut panjang sampai ke lantai dengan mata merah terbeliak memerhati Diana.

Diana menyeret kawannya sambil berkata, “Bangun Suzy bangun.”

Tiba-tiba lampu terpadam. Aku tak tahu nak buat apa. Suzy sedar. “Apa terjadi?”

Diana jawab, “Jom keluar rumah.”

Aku nak keluar sahaja, lampu hidup semula. Di depan pintu, mereka nampak sekali lagi lembaga itu. Dia mengangkat tangan dan menunding ke Diana.

Selangkah demi selangkah lembaga itu menghampiri mereka. Diana dan Suzy ketakutan.

Tiba-tiba ada ketukan di pintu. “Mami. Mami.” panggil Adi.

Adi pulang bersama ibu Diana. Lembaga itu hilang. Diana membuka pintu. Ibu tanya, “Apasal muka kau pucat?”

Suzy nak beritahu tapi di halang oleh Diana. “Nanti Di bagi tahu”.

Ibu pulang. Suzy menawarkan diri untuk tidur di rumahnya tapi Diana enggan. Suzy pulang ke rumahnya.

Diana melihat Adi. Dia tahu siapa yang hantar lembaga itu. Bekas lelaki dia. Dia mahu hak penjagaan anak jatuh kat dia. Mungkin dia ingat dengan menghantar hantu itu, Diana akan rapuh nak ikut kehendak bekas suaminya. Tapi Diana laku sebaliknya. Dia nekad tak akan bagi langsung Adi kepada bekas suaminya.

Malam itu Diana buat macam tak ada apa-apa berlaku. Dia tidurkan Adi di biliknya. Diana mendengar ketukan di pintu, kali ini Diana buat tak tahu.

Dia menelefon bekas suaminya, “Ini rumah aku. Adi anak aku. Kau jangan ingat boleh takut-takutkan aku dengan benda-benda khurafat”. Diana hang up telefonnya.

 

Seram ke idok?

Seram Meter: 2.4 / 5. Meremangmers: 5

Tiada lagi Seram Meter

Kalau cerita ni best...

Follow kami di media social!