Seram

Cerita-cerita yang berunsurkan seram dan menakutkan

Beli Rumah Rupanya Milik Lama Seorang Bomoh

Sam dan Vee sudah berkahwin lebih 5 tahun. Mereka bertemu di sebuah setsen bas. Kedua-dua mereka sedang menghala ke tempat yang sama dan menaiki bas yang sama. Sam kuatkan semangat dan menegur Vee. Orang putih kata, "The rest is history". Selama 5 tahun itu, mereka masih belum lagi mempunyai cahaya mata. Mereka memutuskan untuk membeli rumah baru. Selama ini mereka...

Koleksi Cerita Pendek 5 (1 October – 15 October)

Aku belikan anak aku yang berumur 6 tahun, pencil warna dan kertas lukis. Tiap-tiap hari dia lukis apa dia nampak. Satu hari aku suruh dia lukis keluarga kita, dia lukis gambar ayah dia, ibu dia, dirinya sendiri dan seorang budak perempuan. Aku tanya siapa ni, dia kata itu kawannya sambil tunjuk di kawasan permainannya. Beberapa bulan lepas, kami sekeluarga terlibat...

Peristiwa Pelik Di Jalan Gelap

Kisah ini berlaku semasa aku umur baru masuk sekolah menegah. Tak ingat umur berapa, dah lama sangat. Sekarang aku dah berumur 36 tahun. Boleh bayangkan berapa lama gap umur tu. Ok. Balik kepada cerita. Aku dan keluarga aku dalam perjalanan ke Kuala Kedah. Saudara ayah nak kahwin dengan orang sana. Jadi kami sekeluarga dalam perjalanan ke sana. Dalam kereta tu...

Gadis Perhentian Bus

Sudah hampir setahun Kodi tidak ada wanita istimewa dalam hatinya (selain ibunya :P). Kodi sudah tawar hati selepas kali terakhir dia ada pasangan, dia hampir kahwin, malah dah bertunang. Pendekkan cerita, orang kata bertunang ni darah manis, memang betul. Sebulan sebelum nikah, Kodi dan tunangnya asyik gaduh. Ada pulak seorang mamat ni, tempat kerja tunangnya, yang selalu bagi 'moral...

Pengalaman Penggali Kubur Bertemu Dengan Jenazah

Inilah pengalaman Pak Jaafar, seorang lelaki yang berumur 48 tahun ni telah menjadikan penggali kubur sebagai kerjayanya selama 31 tahun. Katanya, kerja mengorek lubang kubur perlu dilakukan dengan ikhlas tanpa mengeluh. Bermula semasa kecil, Pak Jaafar tidak kenal ayahnya. Ibu tinggal bersama atuk sejak kematian ayahnya. Ramai yang pelawa untuk di jadikan suaminya tapi dia menolak pelawaan yang datang. Rumah keluarga...

Sesat di Tingkat Bilik Mayat

Ini peristiwa seram yang di sampaikan oleh kawan semasa dia kena jaga isterinya di hospital. Ia berlaku dua bulan lepas. Satu hari badan isterinya panas dan tak bermaya. Apabila dia bawa ke klinik, mereka suruh bawa ke hospital sebab dia suspek kena denggi. Di hospital, mereka ambil darah untuk buat ujian dan memang betul, dia mengidap penyakit denggi. Hospital ini membenarkan...

Ada Penumpang Di Felda Paloh

Jalan Bentong ke Gua Musang menjadi jalan utama orang Kelantan pulang ke kampung halaman dari Kuala Lumpur. Perjalanan yang mengambil masa 6-7 jam itu akan berubah kepada 12-13 jam semasa waktu perayaan. Kadang-kala lebih. Ia sudah menjadi tradisi kami. Perayaan Deepavali hampir tiba. Walaupun itu bukan perayaan majoriti orang Kelantan, sudah tentu ramai akan balik ke kampung halaman tercinta. Aku...

GPS Membawa Jalan Seram

Sabtu malam. Memandangkan tiada program, Jaja mengajak Kim ke rumah mak saudaranya di Nilai untuk makan malam. Kim setuju. Mereka sampai di rumah mak saudaranya dalam pukul 7 petang. Mereka sembahyang magrib sebelum menjamu selera. Tanpa di sedari, jam menunjukkan pukul 11.00 malam. Mak saudara Jaja ajak mereka untuk tidur sahaja di rumahnya tapi Kim malu. Lagi pun mereka tak ada bawa...

Koleksi Cerita Pendek 4 (16 September – 30 September)

Oleh kerana jerebu teruk, aku membuat keputusan untuk keringkan baju kat dobi. Aku sampai dobi jam 11 malam. Masa tu dobi kosong. Aku pun masukkan baju aku dalam mesin pengering. 32 minit nak kena tunggu mesin siap. Di samar-samar jerebu aku nampak seorang wanita sedang berjalan masuk ke dalam kedai dobi. Dia duduk seperti menunggu bajunya kering. Tapi dalam...

Insan Yang Lemah

5 tahun dahulu, Saat paling indah untuk Daud dan Wawa berubah menjadi tragedi selepas anak yang lahir itu meninggal. Selepas membuat persediaan yang lengkap, dari beli barang-barang bayi, cat bilik bayi warna-warna cerah dan macam-macam lagi, ia menguji kekuatan kami sebagai suami isteri. Kami insan yang lemah. Sejak kejadian itu, hubungan aku dan Fifi mula renggang. Kami jarang bercakap. Fifi...

Paling Seram

© Hakcipta Terpelihara Nu Ideaktiv Sdn Bhd • Dikendali Oleh Astro Group

error: Content is protected !!
Skip to toolbar