Pada tahun 2010, adik aku, Sani, di santau. Sampai sekarang kami tak tahu dan tak mahu tahu. Biarkan sahaja tapi kami sekeluarga amat terkesan dengan peristiwa itu. Ini kisahnya.

Ia bermula selepas Sani pulang bersama kawan-kawannya dari Pulau Tioman. Sani tiba-tiba gatal satu badan. Apabila berpeluh Sani akan mula garu. Kadang-kala dia beritahu badannya pedih dan sakit. Kami bawa dia jumpa pakar kulit. Mereka kata mungkin Sani alahan dengan pasir. Doktor ber ubat sapu alahan dan anti bakteria. Doktor juga beri ubat gatal kalau rasa gatal.

IKLAN

Selepas mengunakan ubat itu, alhamdulillah, kulit sani mula pulih. Sani pun jarang garu. Tapi perangainya mula ubah. Seorang yang kaki lepak, suka mengembara, tiba-tiba suka berdiam seorang diri dalam bilik. Dia tak mahu berborak atau bersosial dengan sesiapa. Aku hanya nampak dia keluar bilik apabila dia nak makan. Itu pun dia makan dalam bilik. Kata Sani dia banyak tugasan.

Makin hari makin berubah. Sani mula marah-marah. Kadang-kala Sani meninggikan suara kepada ibu. Rasanya benda tu dah mula rasuk dalam badan Sani.

Pada waktu petang, Sani akan tidur sehingga magrib. Apabila ibu cuba kejutkan dia, Sani mengamuk. Memang kejutkan dia boleh berlaku perang dunia ketiga.

IKLAN

Sani juga boleh di dengar seperti bercakap seorang diri. Kadang-kala dia seperti zombi, bila tegur tak jawab. Ibu sangkakan dia ambil dadah.

Satu hari, Sani muntah darah lalu jatuh demam. Dia di bawa masuk ke dalam wad. Di hospital, seleranya mula hilang. Emosinya mengacau. Sentiasa batuk-batuk sehingga berdarah. Deman panas Sani makin teruk. Sani di berikan satu bilik kerana takut dia mengacau yang lain.

Doktor memberitahu dia nak buat beberapa ujian untuk menentukan Sani waras ke tidak. Ibu aku menangis apa dia terbayangkan anak dia gila. Kerana takut keputusan jiran, ibu memutuskan untuk bawa balik Sani.

Satu hari, Mak Ngah datang melawat kami sekeluarga di Kuala Lumpur. Badan Sani semasa tu dah turun sebanyak 8 kg. Pada satu hari, apabila azan magrib boleh di dengar, Sani tiba-tiba menjerit, “Diam! Sakit telinga aku!” Mak Ngah percaya Sani kena santau. Dia suruh kami cari ustaz.

Dalam pukul 9 lebih, Ustaz Karim tiba. Kawan kepada ayah. Ustaz tu baca sesuatu. Selepas itu dia renjis sikit kat muka Sani dan bagi dia minum. Sani seperti terjaga. Dia melihat kelilingnya seperti terkejut. Dia ajak Sani mandi. Bersihkan apa yang kotor. Sani pun ikut.

Dia baca sesuatu sekali lagi dan tuang minyak attar. Selepas itu dia suruh Sani mandi. Sani mandi dengan kain pelekat je. Ustaz beritahu yang dia akan buang sekali kain pelekat itu.

Kata Sani setiap titik air jatuh dekat badannya, dia rasa segar. Seperti mandi air terjun.

Ustaz tidak benarkan Sani pegang kain pelakat itu. Dia membungkusnya dalam plastik beg hitam.

Sani dah mula ceria. Wajahnya seperti Sani yang kami kenali. Tiba-tiba dia kata dia lapar. Ibu ambilkan dia nasi berlauk ayam kicap. Makanan kegemaran Sani. Muka ibu gembira. Mak Ngah memeluknya. Sani meminta maaf atas apa yang dia telah buat. Ibu maafkan.

Ustaz tanya jika kami ingin tahu siapa yang santau kan Sani. Selepas berfikir Sani kata dia tidak mahu tahu, tapi dia nak tahu bila dia santau. Kata Ustaz, semasa Sani pergi bercuti dengan kawan-kawannya.

Seram ke idok?

Seram Meter: 3.8 / 5. Meremangmers: 9

Tiada lagi Seram Meter

Kalau cerita ni best...

Follow kami di media social!