[Siri Dusun Indah] Di cerita kan oleh saudara aku. Ia berlaku pada malam jumaat. Kami di suruh untuk berkumpul di Dusun Indah minggu ni. Keesokkan malam ada majlis kesyukuran. Ada yang balik lepas jumaat seperti aku. Ada yang balik sabtu pagi. Saudara aku balik malam jumaat selepas kerja.

Kak Su dan suaminya, Arif, bertolak jam 10. Di jangka kan sampai jam 12.30 gitu.

Seperti di sebut kan sebelum ini, nak masuk ke dalam Dusun Indah, ada satu jalan panjang. Di hujung jalan itu, ada sebuah pondok pengawal. Lampu di pondok pegawai itu sahaja yang meyerangkan kawasan itu. Jalan panjang tu memang gelap dan seram. Kiri kanan kelapa sawit.

Kak Su tiba di jalan panjang tu lebih kurang 12.10 malam. Mereka pandu menghala ke pondok pengawal. Semasa memandu di jalan panjang tu, kereta mereka rosak. Arif terpaksa berhenti tepi jalan. Kak Su mula bising. Dia memarahi suaminya kenapa tak check dulu. Nasib dah dekat boleh dia panggil kami untuk bantu mereka.

Ali dan aku di tugas kan untuk tolong Kak Su. Nasib la Ali tu seorang mekanik.

Kak Su dan suaminya terpaksa tunggu kedatangan kami. Mereka ada juga cuba high beam pengawal tapi rasanya pengawal tu sedang nyenyak tidur.

Kak Su sambung membebel kat Arif. Tiba-tiba Kak Su rasa lain macam. Dia tanya kat suaminya kalau dia pun ada perasaan yang sama. Arif tak rasa apa-apa.

Arif keluar dari kereta untuk hisap rokok. Kak Su tak tahu nak buat apa, dia buka handphonenya. Apabila Kak Su angkat kepala mencari suaminya, Arif dah hilang. Kak Su rasa takut. Dia buka tingkat dan memanggil suaminya, “Arif… B… Jangan main-main”

Walaupun takut, Kak Su berani kan diri keluar dari kereta, “B… B…”. Tiada jawapan.

Di semak-semak kelapa sawit, Kak Su terdengar sesuatu bergerak. Dia pun pusing ke arah bunyi itu. Matanya memandang ke kiri ke kanan. Tangannya mengengam handphone. Dia tak nampak apa-apa.

Semasa Kak Su sedang mancari bunyi itu…

BOO!!!

Terkejut beruk Kak Su. Rupanya Arif segah dia. Arif gelak tak ingat dunia. Kak Su bengkek. Kat tempat keras macam ni Arif boleh main segah-segah.

“Tak lucu la” Kak Su beritahu manakala Arif masih ketawa. Kak Su sambung, “Dah, Dah tu.”

Semasa Arif tak berhenti gelak, mereka terdengar bunyi burung hantu. Kedua-dua mereka pandang atas dan ternampak  seekor hantu sedang bertengek di atas pokok kelapa sawitf memerhatikan mereka.

Hantu tu matanya hitam, badannya berbulu. Tangannya sedang memeluk kakinya. Kedua-dua Kak Su dan Arif tak bergerak sambil memerhatikan hantu itu. Tak lama kemudian hantu tu melambai-lambai mereka sambil memberikan senyuman.

Apa lagi, Kak Su dan Arif terus berlari ke dalam kereta. Kedah-dua mereka senyap. Mata mereka hanya memandang ke arah pondok pengawal.

Tak lama kemudian, ada cahaya motor menghala ke mereka. Kami tiba.

Semasa Ali baiki kereta mereka, kami berborak tapi Kak Su dan Arif tak cakap. Selepas repair, Arif cuba pandang, hantu tu dah tak ada.